ASSIGNMENTS
Group
- Business plan Az-Zain (Halal Frozen Food)
BUSINESS PLAN AZ-ZAIN
RANCANGAN PERNIAGAAN AZ-ZAIN ENTERPRISE
Tarikh
disiapkan
15
Feb 2015 -15 Mei 2015
KANDUNGAN
RINGKASAN EKSEKUTIF
KANDUNGAN
PENGENALAN
TUJUAN KERTAS KERJA
PROFAIL PERNIAGAAN
PROFAIL PEMILIK
SKOP PERNIAGAAN
RANCANGAN
PENGURUSAN
RANCANGAN TEKNIKAL
dan PENGELUARAN
PEMASARAN
ASPEK KEWANGAN
JUSTIFIKASI dan
PENUTUP LAMPIRAN
1.0 PENGENALAN
1.1 Industri makanan sejuk beku (frozen foods)
dan konfeksioneri (confectionery) merupakan bidang yang semakin berkembang di
Malaysia. Produk makanan yang berasaskan konfeksioneri seperti bakeri dan pastri
(contohnya roti, kek, pizza dan biskut bakar) dan sejuk beku (contohnya
karipap, sandwic, popia dan samosa) ini semakin menjadi pilihan warga Malaysia
selaras dengan gaya hidup yang memerlukan makanan yang ringkas juga berkhasiat.
1.2 Bermula dengan minat yang mendalam
terhadap pembuatan makanan berbentuk konfeksioneri (seperti bakeri dan pastri)
kemudian pula disusuli dengan hasilan makanan sejuk-beku (seperti karipap,
sandwic, popia dan samosa), serta tempahan yang diterima secara kecil-kecilan
daripada saudara dan rakan terdekat, kami telah membuat keputusan untuk
mengorak langkah secara serius dan seterusnya bercadang menubuhkan syarikat Az-Zain
Enterprise serta akan mendaftarkan syarikat ini secara rasmi pada Januari 2015.
1.3 Premis perniagaan yang ditinjau berpotensi
terletak di lot kedai kawasan perumahan di Seksyen 15, Shah Alam. Peluang ini
membolehkan kami menambahkan lagi usaha bagi menyediakan pelbagai jenis makanan
konfeksioneri dan sejuk-beku untuk jualan. Selain daripada itu pemilik bakal
menyediakan khidmat tempahan dan khidmat hantaran terus ke rumah mahupun
pejabat. Premis ini turut dijadikan pusat pembekalan produk makanan sejuk-beku
dan bakeri untuk café dan kantin kawasan sekitarnya.
1.4 Secara ringkasnya pemilik telah menyertai
kursus asas pembuatan pastri seperti karipap, roti, pizza dan kek di BAGUS
Baking Center, Shah Alam dan cawangannya di Taman Melawati, yang menyentuh
teknik dan kaedah yang betul dalam industri konfeksioneri (confectionery)
meliputi kek, pastri, roti, coklat dan hiasan buah-buahan. Prestasi yang baik
dan sambutan yang menggalakkan daripada pelanggan meyakinkan pemilik untuk
menambah peralatan dan kelengkapan pengeluaran yang lebih efisyen. Justeru,
melalui pembiayaan sebanyak RM30,000.00 (TIGA PULUH RIBU RINGGIT), perniagaan
ini dapat diperkembangkan lagi.
1.5 Selaras dengan hasrat kerajaan untuk
menghasilkan lebih ramai usahawan bumiputra dalam memperluaskan produk makanan
halal, Az-Zain Enterprise berharap dapat menjadi syarikat berdaya saing dan
maju, seterusnya dapat memperkembangkan lagi perniagaan kami.
2.0 TUJUAN KERTAS
KERJA
2.1 Tujuan kertas kerja ini disediakan adalah
untuk membentangkan perancangan perniagaan Az-Zain Enterprise yang menjalankan
perusahaan makanan konfeksioneri dan sejuk-beku memfokuskan aspek pengurusan,
pemasaran, perkhidmatan dan kewangan syarikat kepada pihak MARA dan seterusnya
memohon pembiayaan berjumlah RM30,000.00 (TIGA PULUH RIBU RINGGIT).
2.2 Tempoh pembiayaan adalah selama 5 (LIMA)
tahun dan pemohon turut memohon tempoh bernafas selama 2 (DUA) bulan. Kos
pelaburan projek adalah sebanyak RM80,000.00 (LAPAN PULUH RIBU RINGGIT)
merangkumi sebanyak RM50,000.00 (LIMA PULUH RIBU RINGGIT) adalah daripada modal
awal pemohon manakala baki RM30,000.00 (TIGA PULUH RIBU RINGGIT) yang perlu
dimohon melalui permohonan pembiayaan perniagaan ini.
2.3 Tujuan pembiayaan ini untuk kos
disenaraikan seperti berikut:
Perkara
Nilai
(RM)
1.
Struktur kedai 15,000.00
2.
Oven 3,000.00
3.
Mixer 2,000.00
4.
Mesin tunai 500.00
5.
Working table 1,000.00
6.
Trolley 1,000.00
7.
Freezer 5,000.00
8.
Tray 500.00
9.
Induction stove 1,000.00
10.
Bahan mentah asas 1,000.00
Jumlah 30,000.00
2.4 Pengiraan pembayaran dan nilai ansuran
pokok bulanan yang dirancang adalah sebanyak RM500.00 (LIMA RATUS RINGGIT)
sebulan selama 5 (LIMA) tahun dengan faedah sebanyak 5% (LIMA PERATUS).
Butir-butir terperinci adalah seperti berikut:
2.4.1
Nilai Pembiayaan : RM30,000.00
2.4.2
Kadar Keuntungan : 5%
2.4.3
Keuntungan Pembiayaan : RM1,500.00 setahun
2.4.4
Jumlah Pembiayaan : RM6,000.00 setahun
2.4.5
Bayaran Balik Bulanan : RM625.00 sebulan
3.0 PROFAIL
PERNIAGAAN
3.1
Nama Syarikat : Az-Zain Enterprise
3.2
Alamat Syarikat : No.9, Jalan
Tukul P15/P, Seksyen 15, 40200 Shah Alam, Selangor
3.3
Alamat Operasi : D3-00-01, Subang Perdana, Goodyear Court 4, Jalan Kewajipan,
47610 Subang Jaya, Selangor (cadangan)
3.4
Alamat E-mel : produkmuslim@az-zain.com
3.5
No.Tel/Fax : +603-55230323
3.6
No. Daftar Perniagaan : Januari 2015 [cadangan]
3.7
Tarikh Daftar Niaga : Januari 2015
[cadangan]
3.8
Aktiviti Perniagaan : Produk makanan konfeksioneri dan sejuk-beku
3.9
Pemilikan : Pemilikan Tunggal (100% Bumiputera )
3.10
Modal Permulaan : RM50,000.00
3.11
Bank Berurusan : Maybank [cadangan]
3.12
Alamat Bank : Seksyen 18, Shah Alam
[cadangan]
3.13
No Akaun Bank : [cadangan]
3.14
Nama Pemilik :
4.0 PROFAIL PEMILIK
4.1
Nama Pemilik
4.2
Jawatan
4.3
Alamat
4.4
Telefon
4.5
E-mel
4.6
No. Kad Pengenalan
4.7
Tarikh Lahir
4.8
Bangsa
4.9
Agama
4.10
Taraf Perkahwinan
4.11
Kelulusan Akademik
4.12
Pengalaman Kerja
4.13
Kursus Dihadiri
5.0 SKOP PERNIAGAAN
5.1
Aktiviti Perniagaan
5.1.1
Mempromosi, memasarkan serta menjual produk makanan berasaskan
sejuk-beku dan makanan konfeksioneri sebagai jualan utama di premis perniagaan.
5.1.2
Menyediakan tempahan untuk kawasan dalam lingkungan 25km meliputi
kawasan perumahan, sekolah, universiti, kolej, pejabat / syarikat, café dan
restoran serta kedai stesen minyak.
5.2
Produk / Perkhidmatan Yang Ditawarkan
5.2.1
Kedai Az-Zain Enterprise ini menawarkan produk seperti berikut:
a) Pembuatan karipap.
b) Pembuatan samosa.
c) Pembuatan pizza (pelbagai
perasa).
d) Pembuatan pastri / biskut
dan kek.
5.2.2
Manakala perkhidmatan adalah seperti:
a) Menerima tempahan untuk
majlis keraian seperti majlis hari jadi dan tempahan kuih hari raya.
b) Menyediakan perkhidmatan
pesanan dan penghantaran produk kepada pelanggan.
c) Menerima tempahan hamper
dari syarikat dan individu.
d) Menerima tempahan dan
pesanan daripada pejabat atau syarikat untuk jenis produk pastri ringan (bagi
jamuan mesyuarat, forum kecil, perjumpaan minum petang dan sebagai).
5.3
Potensi Perniagaan
5.3.1
Berdasarkan kepada analisis dan kajian pasaran yang dibuat, perniagaan
ini mempunyai potensi yang cukup besar untuk dikembangkan khususnya di sekitar
kawasan Shah Alam.
6.0 RANCANGAN
PENGURUSAN
6.1 Struktur Organisasi
6.2 Fungsi dan Tanggungjawab
6.2.1
Pemilik / Pengurus
a) Mengawasi, mengawal dan
mengurus perjalanan operasi dan kewangan syarikat dari semua aspek.
b) Mengawal pengeluaran
keluar masuk bahan mentah.
c) Memastikan proses
pembuatan produk mengikut prosedur yang telah ditetapkan.
d) Bertindak sebagai
penghantar bekalan sekiranya perlu.
6.2.2
Bahagian Pemasaran
a) Terdiri daripada pengurus dan pekerja
sebagai kumpulan pemasaran.
b) Merangka program-program promosi yang
bakal dijalankan di lingkungan kawasan sasaran.
c) Menjalankan tinjauan terhadap pasaran
serta mendapatkan maklum balas pengguna terhadap kualiti produk.
d) Mencari pasaran-pasaran dan produk baru
yang berpotensi untuk diperkenalkan kepada pelanggan.
e) Mewujudkan dan merangka satu sistem di
mana pelanggan dan syarikat dapat menjalinkan suatu hubungan yang berkekalan.
6.2.3 Bahagian Pembuatan
a) Terdiri daripada pekerja sambil diseliakan
oleh penyelia.
b) Merupakan kumpulan yang menghasilkan dan
memastikan pengeluaran kesemua produk adalah mengikut jadual yang ditetapkan.
c) Memastikan kualiti produk sentiasa dalam
kawalan dan berada pada tahap yang terbaik.
d) Memastikan kesemua peralatan dan
kelengkapan sentiasa diselenggara dengan baik dan selamat digunakan.
e) Memastikan stok bahan mentah sentiasa
mencukupi.
6.2.4 Bahagian Jualan
a) Memastikan susun atur barang-barang jualan
dikedai sentiasa mencukupi dan memenuhi kehendak pelanggan apabila diminta.
6.3 Gaji dan Ganjaran
6.3.1
Perniagaan Az-Zain Enterprise sentiasa memastikan hubungan yang baik
antara pekerja dapat dikekalkan dengan menyediakan pakej gaji yang berpatutan.
Gaji dan ganjaran kakitangan untuk tahun yang pertama adalah seperti di bawah:
6.4 Belanja dan Pengurusan
6.4.1
Butir-butir yang terkandung di dalam perbelanjaan mengurus Az-Zain
Enterprise adalah seperti berikut:
6.5 Strategi Pengurusan
6.5.1
Pengurusan perniagaan merupakan salah satu faktor yang menyumbang kepada
kejayaan sesebuah perniagaan. Pengurusan yang sistematik dan dinamik dapat
memastikan syarikat kami sentiasa dapat mengekalkan dan memperbaiki prestasi ke
arah yang lebih baik dan maju. Amalan dan strategi pengurusan yang dipraktikkan
di sini meliputi:
a) Mengamalkan budaya bekerja dalam
berkumpulan atau berpasukan (teamwork) di kalangan para pekerja.
b) Memberi peluang latihan yang berterusan
kepada setiap pekerja meliputi aspek latihan pembuatan dan pengeluaran produk
di samping latihan pengurusan dan pemasaran.
c) Memastikan maklum balas daripada pelanggan
dan pekerja turut diberi perhatian dengan mengadakan sesi khas dalam mesyuarat
bulanan di mana perbincangan antara pihak pengurusan dan pekerja diadakan bagi
mengatasi dan memperbaiki segala kelemahan.
d) Membuat analisis prestasi syarikat pada
setiap akhir tahun dan berusaha untuk mendapatkan taraf pensijilan ISO dan
sebagainya.
7.0 RANCANGAN
TEKNIKAL & PENGELUARAN
7.1
Kemudahan Asas
7.1.1
Premis perniagaan ini terletak di kawasan perumahan yang berkepadatan
sederhana tinggi. Kemudahan infrastruktur yang sedia ada meliputi
telekomunikasi, bekalan elektrik dan air telah lama lengkap. Kawasan ini
dikatakan strategik terletak tidak jauh dari pusat bandaraya yang mana di
sekitarnya terdapat beberapa pusat pengajian tinggi, kolej-kolej dan
pejabat-pejabat awam dan swasta. Walaupun ruang kedai yang terhad ia masih
dapat mempamerkan produk dengan baik dan memberikan keselesaan kepada pelanggan
yang datang berkunjung.
7.2
Harta Tetap dan Peralatan yang Dimiliki
7.2.1
Memandangkan perniagaan ini telah dijalankan secara kecil-kecilan oleh
pemilik sejak setahun yang lalu, maka Az-Zain Enterprise telahpun memiliki
beberapa peralatan asas yang dibeli secara berperingkat-peringkat mengikut
kemampuan perniagaan pada masa ini. Aset tetap dan kelengkapan kedai yang telah
dimiliki setakat ini adalah seperti berikut:
7.3
Harta Tetap Kelengkapan yang Diperlukan
7.3.1
Sungguhpun Az-Zain Enterprise menjalankan operasinya mengeluarkan produk
secara kecil-kecilan dengan beberapa peralatan dan kelengkapan asas yang sedia
ada, namun pertambahan beberapa peralatan yang sesuai dan khusus amat
diperlukan. Kelengkapan dimaksudkan seperti jadual di bawah:
7.4
Stok Bekalan Bahan Mentah
7.4.1
Stok bekalan bahan-bahan akan dikawal kuantiti dari semasa ke semasa
bagi mengelakkan kerosakan serta bagi mempastikan bahan-bahan tersebut sentiasa
dalam keadaan baik dan berkualiti agar menjamin penghasilan produk yang baik.
Namun demikian, apabila pusat penyimpanan telah didirikan, bekalan bahan-bahan
tidak menjadi masalah kerana dapat disimpan sendiri dan dapat menjimatkan kos
perbelanjaan.
7.5
Senarai Pembekal Barang Niaga
7.5.1
Az-Zain Enterprise telahpun mengenalpasti pembekal yang dapat
membekalkan pelbagai kelengkapan serta bahan-bahan mentah membuat kek, roti dan
pastri. Pembekal tersebut ialah:
7.6
Susun Atur Premis Niaga
7.6.1
Butiran susun atur premis niaga seperti di Lampiran 1.
7.7
Carta Aliran Proses Kerja (Bakeri)
7.7.1
Proses pembuatan menghasilkan makanan konfeksioneri (bakeri) dipaparkan
seperti di Lampiran 2.
7.8
Anggaran Belian Untuk Tiga Tahun
7.8.1
Anggaran yang disediakan di bawah anggaran belian bahan mentah yang
meliputi bahan mentah yang biasa digunakan dalam pembuatan makanan sejuk-beku
juga konfeksioneri. Dianggarkan penambahan peruntukan perbelanjaan untuk
pembuatan naik sebanyak 5% (LIMA PERATUS) setahun berlaku sama ada disebabkan oleh
faktor penambahan saiz pasaran atau kenaikan harga bahan mentah. Ini
ditunjukkan di dalam senarai seperti di bawah:
7.9
Strategi Pengeluaran
7.9.1
Di antara strategi perkhidmatan yang diaturkan oleh pihak syarikat
adalah seperti:
a) Penyediakan perkhidmatan menerima tempahan
dan membuat penghantaran terus kepada pelanggan.
b) Menguruskan majlis keraian / harijadi
untuk 50 orang.
c) Menyediakan perkhidmatan membuat hamper
kepada individu dan syarikat.
d) Menyediakan perkhidmatan penghantaran
untuk pejabat perniagaan untuk minum petang, forum dan sebagainya.
e) Mewujudkan perkhidmatan tempahan melalui
internet.
f)
Memberikan perkhidmatan yang cekap, pantas dan efisyen dan sentiasa
mempertingkatkan lagi merujuk kepada maklum balas pelanggan.
7.10 Anggaran Kos Pengeluaran dan Keuntungan
Kasar
7.10.1 Butiran anggaran kos
pengeluaran dan keuntungan kasar seperti di bawah:
8.0 PEMASARAN
8.1 Perkhidmatan Dan Harga Yang Ditawarkan
8.1.1
Syarikat menyediakan pelbagai jenis produk makanan sejuk-beku dan
konfeksioneri. Senarai produk disenaraikan seperti di bawah:
8.2
Kumpulan Sasaran
8.2.1
Kumpulan sasaran yang dikenalpasti sebagai sebahagian daripada pelanggan
meliputi:
a) Penduduk-penduduk bermastautin di sekitar
kawasan perumahan seksyen 15.
b) Kumpulan pelajar-pelajar dari institusi
pengajian tinggi.
c) Kumpulan pekerja-pekerja dari sektor awam
dan swasta di sekitarnya.
d) Kumpulan pelajar-pelajar daripada sekolah
rendah dan sekolah menengah di sekitarnya.
e) Pelanggan restoran.
f) Pelanggan stesen minyak.
g) Pengedar perseorangan.
h) Internet (Laman Web).
8.3
Kawasan Pasaran
8.3.1
Kawasan pasaran yang dikenalpasti berpotensi untuk dipasarkan meliputi
kawasan berkeluasan 25 (DUA PULUH LIMA) kilometer persegi atau dalam radius 5
(LIMA) kilometer. Kawasan yang dikenalpasti secara tempatan meliputi:
a) Kawasan di sekitar premis perniagaan dan
kawasan perumahan sekitar Shah Alam.
b) Kawasan kantin dan di Kolej Kediaman
Universiti Teknologi Malaysia (UiTM).
c) Kawasan Kantin Tabika, Sekolah Rendah dan
Menengah di sekitar.
d) Kawasan Pejabat Kerajaan dan Swasta
(Telekom, Pos Malaysia dan sebagainya).
e) Kawasan restoran dan di sekitarnya.
f) Stesen minyak yang berhampiran.
g)
Masjid dan surau di sekitar.
8.4
Pesaing
8.4.1
Di kawasan perumahan Taman Seri Gombak ini sendiri telah terdapat
beberapa pengusaha kecil-kecilan yang turut mengusahakan produk yang sama, dan
difahamkan mereka juga baru memulakan perniagaan masing-masing secara
persendirian. Namun begitu, ianya adalah merupakan pesaing kepada Az-Zain Enterprise
dalam perniagaan ini. Di antara pesaing tersebut ialah:
8.5
Saiz Pasaran
8.5.1
Berdasarkan analisis yang dibuat merujuk kepada jumlah keseluruhan
kumpulan sasaran, dianggarkan daripada 10 (SEPULUH) orang pelanggan, 2 (DUA)
orang atau dengan kata lain 20% (DUA PULUH PERATUS) daripada jumlah keseluruhan
adalah merupakan pelanggan berpotensi (rujuk 8.6). Formula andaian saiz pasaran
adalah seperti berikut di bawah:
Saiz
Pasaran = Angka berpotensi(%) X Bilangan penduduk
Maka
saiz pasarannya ialah;
j
pasaran = 20% X 68,300 = 13,660 u
8.6
Kuasa Beli Pelanggan
8.6.1
Daripada data-data yang diperolehi melalui tinjauan ke beberapa premis
perniagaan, pejabat, sekolah dan juga rumah kediaman di mana terdapat kira-kira
68,300 (ENAM PULUH LAPAN RIBU dan TIGA RATUS) orang penduduk di kawasan
perumahan Seksyen 6 Taman Seri Gombak dan sekitarnya. Sejumlah 20% (DUA PULUH
PERATUS) angka tersebut adalah merupakan saiz bagi kuasa membeli yang berjumlah
13,660 (TIGABELAS RIBU ENAM RATUS dan ENAM PULUH) u. Ini akan menghasilkan
pendapatan dengan jangkaan sebanyak RM124,400.00 (SATU RATUS DUA PULUH EMPAT
RIBU dan EMPAT RATUS RINGGIT) sebulan. Butir-butir kuasa membeli disenaraikan
seperti di bawah:
8.7
Syer Pasaran
8.7.1
Berdasarkan kepada analisis pesaing (rujuk 8.4), didapati peratusnya
adalah rendah untuk lingkungan kawasan sasaran pasaran ini. Namun faktor lain
perlu diambil kira seperti lokasi perniagaan yang juga mempunyai lingkungan
kepadatan dan juga pesaing oleh pengusaha daripada luar kawasan mahupun
pengusaha kecil-kecilan daripada rumah dan sebagainya. Oleh itu sasaran syer
pasaran dianggarkan sekitar 20% (DUA PULUH PERATUS).
8.8
Anggaran Jualan
8.8.1
Bagi memperoleh angka anggaran jualan sebulan, kita merujuk kepada
formula:
j
anggaran = Syer pasaran(%) X Kuasa beli
Maka
itu menjadikan; 20% X RM124,400.00 = RM24,880.00 sebagai anggaran jualan
sebulan.
8.9
Strategi Pemasaran
8.9.1
Promosi
Di antara strategi promosi yang
dilakukan oleh Az-Zain Enterprise bagi memperkenalkan perniagaan kepada pasaran
adalah:
a) Mengekalkan hubungan peribadi yang baik
dengan pelanggan dengan mencipta sistem keahlian untuk pelanggan tetap dan
sebagainya.
b) Memberikan profil perniagaan kepada
bakal–bakal pelanggan besar seperti syarikat-syarikat untuk mendapatkan kontrak
membekal secara berkekalan.
c) Mengedarkan pamplet dan brosur secara
berkala pada kawasan-kawasan strategik yang menjadi laluan sibuk orang ramai
seperti stesen LRT, bas dan sebagainya.
d) Memasang banner dan bunting sebagai salah
satu langkah mempromosi pelancaran / pembukaan kiosk.
e) Mengagihkan kad perniagaan kepada bakal
pelanggan yang berpotensi.
f) Menyediakan uniform yang seragam dan kemas
kepaada para pekerja sebagai mencipta imej korporat pada premis agar menjadi
tanda niaga yang baik kepada pelanggan.
8.9.2
Lokasi
Az-Zain
Shah Alam telah memulakan operasinya pada awal Januari 2015 di sebuah bangunan
kedai di Seksyen 17, Shah Alam iaitu berhampiran dengan Perhentian Bas Shah
Alam. Mulai April 2015 Az-Zain Shah Alam telah berpindah ke lokasi baru yang
lebih strategik dan memudahkan pelanggan untuk berurus niaga di alamat No.9
Jalan Tukul P15/P, Seksyen 15, 40200 Shah Alam.
8.9.3
Harga
Penetapan
harga yang diletakkan ke atas produk dan perkhidmatan yang ditawarkan adalah
berpatutan, kompetitif dan ia berkonsepkan ‘price-follower’ atau harga pasaran
iaitu mengikut kadar pasaran seperti yang ditetapkan pesaing-pesaing lain.
8.9.4
Produk
Produk
yang ditawarkan kepada para pelanggan adalah berkualiti dan setara dengan
harganya. Perniagaan juga
sentiasa
mengikuti perubahan semasa ekonomi dan kehendak pasaran supaya perkhidmatannya
sentiasa kekal kompetitif dan diterima pelanggan.
9.0 ASPEK KEWANGAN
9.1
Kos Pelaburan Perniagaan
9.1.1
Berdasarkan perancangan untuk menjalankan perniagaan ini, Az-Zain Enterprise
telah menganggarkan kos pelaburan bagi menjana perniagaan seperti berikut:
Sumber kewangan yang diperlukan akan
diperolehi daripada pembiayaan sendiri adalah sebanyak RM50,000.00, manakala
bakinya iaitu pembiayaan RM30,000.00 lagi akan diperolehi dari pihak MARA.
9.2
Anggaran Aliran Wang Tunai dan Penyata Kewangan
9.2.1 Penyata Aliran Tunai Sebelum Pembiayaan
Butir
transaksi lazim yang dilaksana sebelum pembiayaan perniagaan terkandung di
dalam Penyata Aliran Tunai (berakhir 31/12/2015) dimaksudkan seperti di
Lampiran 3.
9.2.2 Penyata Aliran Tunai Selepas Pembiayaan
Manakala
selepas pembiayaan perniagaan, transaksi lazim selepas pembiayaan terkandung di
Penyata Aliran Tunai (berakhir 31/12/2015) dimaksudkan seperti di Lampiran 4.
9.2.3 Penyata Kos Pengeluaran
Seperti
diamalkan oleh mana-mana syarikat perniagaan, lazimnya setiap hujung tahun satu
langkah menutup akaun perniagaan perlu dilakukan bertujuan memeriksa aliran
akaun di samping dapat mengetahui keseluruhan kos pengeluaran yang telah
dilaksana. Justeru, disenaraikan penyata kos pengeluaran berakhir pada 31
Disember 2015 seperti di Lampiran 5.
9.2.4 Penyata Untung Rugi
Sepertimana
yang lazim diamalkan, penyata untung rugi akaun syarikat berakhir pada 31
Disember 2007 adalah seperti di Lampiran 6.
9.2.5 Penyata Kunci Kira-Kira
Penglibatan
Az-Zain Enterprise dalam perniagaan ini dapat diukur melalui penyata kunci
kira-kira yang berakhir pada 31 Disember 2015 sepertimana disenaraikan di
Lampiran 7.
10.0 JUSTIFIKASI
dan PENUTUP
10.1
Berdasarkan kepada perancangan dan
unjuran pendapatan yang telah dibentangkan, Az-Zain Enterprise amat
berkeyakinan bahawa perniagaan yang diceburi ini akan memberikan pulangan yang
lumayan. Unjuran dan anggaran yang dibuat untuk tahun pertama operasi selepas
pembiayaan agak konservatif kerana mengambil kira faktor perniagaan yang masih
di peringkat awal di mana promosi dan pemasaran baru dilancarkan.
10.2
Kajian dan perancangan yang
sistematik telah dirangka bagi membolehkan perniagaan ini berjalan dengan
lancar dan seterusnya dapat mencapai sasaran keuntungan yang telah dirangka.
Oleh itu syarikat Az-Zain Enterprise amat optimis dengan perniagaan ini dan
yakin ia berdaya maju dan mampu berkembang di masa hadapan.
10.3
Oleh itu, pemilik amat berharap
permohonan ini mendapat pertimbangan yang sewajarnya daripada pihak MARA dengan
itu melalui pembiayaan ini perniagaan dapat beroperasi dengan lebih efisyen dan
mampu berkembang dan seterusnya menyumbang kepada ekonomi Negara.